12/07/2009

I hate HMO.

娘が昨夜より熱をだし今日は学校をお休みしました。昨夜は104度(40度C)の熱で、吐き気をもよおし、頭痛もひどいらしくかなりかわいそうな状態。今朝は100度。病院に連れて行くべきか悩むところ。。。

うちが今入っている医療保険はHMO(Health Maintenance Organization)といって、簡単にいうと医療保険会社と病院が一緒になってようなものといえばいいでしょうか。これは患者と、医者や看護婦などの医療従事者との間に(もちろん営利の追及が目的の)保険会社が介入するような感じで、組織的にも大きく、とにかくパパッと話が進まない。

今回の場合、娘がもしインフルエンザだったら、発症48時間以内にタミフルを処方してもらって飲ませないといけない。インフルエンザでなければ、医者にどうせ連れて行っても、「市販の風邪薬を飲ませて安静にしてください」で終わるわけで、具合の悪い子どもを引きずって病院にいく意味がない。日本はどうか知らないけれど、アメリカではこういう場合、病院に電話をして看護婦さんに相談して決めるということをよくするので、症状を話して連れて行ったほうがいいかどうか相談しようと、朝8時半に電話する。ここからが大変。フリーダイヤルの代表電話。いつものごとく自動応答システムが出るので、会員番号をプッシュしてしばらく待つとテレフォンセンターの人が出る。「昨夜は104度、今朝は100度の熱があり、連れて行ったほうがいいか相談したい」と状況を話すと、「では2時間以内に看護婦から電話をさせますからお待ちください」とのこと。念のため1時半に予約も入れてもらう(必要なければキャンセルすればいいから)。

ところが2時間半待って11時になって電話がこないので、もう一度電話する。また自動応答システム。また会員番号をプッシュして待つとテレフォンセンターの人がでる。「2時間たつのに連絡がない」というと、なにやら調べた結果、「リクエストを看護婦に送ったものの、まだあちら側でチェックしてないようだから待て」とのこと。「それはないでしょ。」と私。「直接看護婦にかけられる番号はないの?」と聞くと「ありません。」 「病気の子がいて、1時半の予約も迫っているので、連れて行ったほうがいいかどうか早急に決めたい。」と食い下がると、「104度以上の熱があればこの電話を看護婦につなげられるが、今朝は100度だということなので該当しないのでつなげられません(それがプロシジャーなので)。」 ここであきらめたらいかんと思い、「ちょっと、待って、今熱を測ります。(測ったフリ。。)うわぁ、105度です(ウソ)。」 「本当に?」 「本当です。」 ということで、看護婦さんにやっとつないでもらえた。。。と思いきや、今度出たのは、管理センターの人。「プロシジャーにのっとって、いくつかの質問に答えてください。」とのことで、5個くらいの基本的な質問に答えたら、「看護婦につなぎます。」 はぁ~、やっと看護婦さんに話せると思いきや、いきなり保留音。そこからがまた長い。オンフックにしたまま他の仕事をしつつ、30分くらい待たされた。やっと、看護婦さんが出る。また状況を説明し、「連れて行ってインフルエンザのテストをしてもらえるならば、行く価値があると思うので連れて行きますが、そうでないならば病気の子を動かしたくないので行かないつもりですがどうでしょう?」と質問したのに、また「プロシジャーにのっとって、いくつか質問に答えてください。」 今度は20くらい質問があった、何か薬をやったか、首は自由に動いているか、立ったときフラフラするか、ブツブツはないか。。。ひいては、本人の精神状態を把握するために本人に替われときた。娘に受話器を渡すと、娘も質問攻め。受話器が戻ってきたので、「私の知りたいことはひとつ。インフルエンザのテストをしてもらえるなら連れて行きますが、そうでないならこのまま家にいたほうがいいと思いますが。」というと、看護婦さんはその質問には答えず、「105度という熱だけが気にかかりますので、とにかく1時半に受診してください。」 いまさら、105度というのはウソですともいえず、結局1時半に行くことに。

1時半に病院に行きました。先生は娘をチェックした結果、「全身状態は良いので、このまま帰って、市販の薬を必要なら飲ませて安静にしてください。」  「あのう、インフルエンザのテストはしてもらえないのですか。必要ならタミフルをもらおうと思って連れてきたのですが。」というと、先生は、「おそらくこの症状ではインフルエンザではないと思われますし、もしテストをしてインフルエンザと判明しても、今年はタミフルの供給が足りていないので、娘さんは喘息などの既往症もないし、現在の状態も悪くないので、タミフルを処方される資格がありません(HMOのプロシジャーによると)。」 こういう結果を恐れて、はじめから電話しているのにぃ!!実はこのころまでには娘は随分と元気になっていたのだけど、私は具合が悪くなりそうだった。これぞHMO!プロシジャー、プロシジャー、プロシジャー!コスト削減-->利益の最大化のために、すべてがルール化されていて、泣くのは患者。ちなみに上の漫画にはこう書いてあります:「健全なる企業財政の追求のため、”病気の方々”のためのサービスは打ち切らせていただくことになりまして。。。」

Our daughter stayed home today. She had 104 degree fever, sever nausea, and headache last night. She was pretty miserable. This morning she had 100 degrees. I was not quite sure if I should take her to the hospital to see a doctor.

What we have now is HMO. We used to have POS before and were much happier. I just hate HMO.

If she has a flu, she needs to be prescribed and treated with Tamiflu within 48 hours from the onset. If she does not, it is not worthwhile dragging her over to hear, "You just give her Tylenol and make sure she has a good rest." So in order to consult a nurse, I called them at 8:30 in the morning. I always get the automated system. I entered the medical record number as usual and wait. I got answered by one of the reps. I told her what's happening and asked for a nurse. She said that she would pass my request onto the nurse section and that I would hear from one of them within 2 hours. Just in case, I went ahead and made an appointment at 1:30 pm, hanged up, and waited.

Well, 2 hours passed. It was now 11:00 am. No call from a nurse. I called them again, got the automated system, entered the medical record number and got a rep. I told her that I had not heard from a nurse. She checked the system and told me that they (nurses) had not checked my request yet and told me to wait for the call. I made it clear that I would not want to wait any longer and asked for a direct access number to the nurses. She said there is not such a thing like a direct number. I told her that I needed to talk to a nurse right now. She said, she could not connect me to a nurse since my daughter had ONLY 100 degrees now. Only patients with over 104 degrees qualify for such treatment." I told her to wait so that I could take her temperature. I pretended doing so, and told her she had 105. I do not know if she was in any doubt or not, but she connected me to the nurse section. Someone picked up the line. A nurse finally? NO, he was a person in administration. He said he needed to ask me couple questions based on the procedure. After five or so questions, he passed me onto the nurse section. Well, now I was placed on a hold. I had more than enough time to take care of some bills while I put the phone on speaker. 30 minutes passed, and finally I got a nurse. I explained that if they give her a flu test to determine if it's flu or not, the I was willing to take her, but otherwise, I would cancel the appointment, since I do no believe it's worthwhile dragging her. Without answering my question, she proceeded to ask me questions according to the procedures. 20 or so questions like whether I gave her any meds, whether she could move her neck all right, whether she had rash, whether she could stand ok, etc. The nurse even asked me to put my daughter on the phone in order to assess her mental status. After I got the receiver back, I asked her again about the flu test. Without answering my question, the nurse said she was concerned with 105 degrees of fever and thus I should take her to see a doctor as scheduled at 1:30 pm. Well, 105 degrees was a little bit of exaggeration to enable me to talk to a nurse, but what can I say?

So we went to see a doctor at 1:30 pm. He checked her and said, "I do not see any symptoms of concerns. I think it is some kind of viral infections. Unfortunately there is no magic pills for viral conditions like this, so you just stick with your Tylenol and let it run its course. She probably has passed the worse already." I asked him about the flu test. He said that even if the flu test returns positive, since her overall conditions are pretty good, plus she does not have any medical conditions like asthma, so she does not qualify for Tamiflu, given the current national shortage of Tamiflu. This is what I wanted to hear over the phone. This is what is possible to hear if I can pick up the phone and call the doctor/nurse directly. After 4 months of dealing with this HMO, one thing is clear. I hate HMO. We picked this policy among many selections provided through where my husband works, since this was the most reasonable. That made sense, since we are all healthy and do not need medical attention often. Well, I changed my mind. Dealing with HMO wastes your time, so it turns to be pretty expensive after all. We will definitely give another thought during the next open enrollment.