10/14/2009

Dentist on a rainy day

この2日間、天気がひどい。2日も続けて雨!雨といってもショボショボだけど、このあたりの人は”嵐”と呼ぶ。

The weather has been nasty for 2 days. It's been raining for 2 DAYS! It is just a drizzle, but people around here call it "a storm".


こんなユウウツな雨の日、最初の用事はユウウツな場所。ここ↑ 歯医者さん。このまえ、息子と映画デートにいったでしょ?映画が始まる前に、スナックスタンドで、何か訳の分からないようなグミみたいなチューイーなキャンディーを買っていた息子。う~気持ち悪そう!というのが私のリアクションだったのだけど、これがまた一つ食べてみると以外とおいしい。映画を見ながら、5,6個もぐもぐやっていると、いきなりグニャグニャのなかに固いものがガリ!歯の詰め物がとれたのでした。。。

だから、今日歯医者に行ったわけ。。まず、最初に口じゅうのレントゲン写真を撮られた。その結果、詰め物が取れたとこだけでなく、他にも数箇所、詰め物の下に虫歯が進行しているところがあるとのこと。今日は、とりあえず、詰め物が取れたところとそのすぐ横の2本の治療をすることになる。日本ではポピュラーなアマルガム金属の詰め物(美的ではないが、安価で信頼性が高い。ちなみに取れた詰め物はアマルガム)は取り扱っていないので、セラミックでいきましょうとのこと。保険はきくのか、きいていくらなのかという質問をすると、保険スペシャリストがやってきて、「1本は詰め物のやり直しで$75、もう1本はかぶせるタイプで$750」とのこと。$75は妥当にしても、$750はあまりに高いので、他に選択肢はないのかと訊くと、これでいくしかないとのこと。そもそも、アメリカでは医療保険にせよ、歯科保険にせよ、保険会社は自社と契約を結んでいる医者・歯医者(ネットワークドクター、ネットワークデンティストという)を使うことを推奨する場合がほとんど。ネットワークドクター/デンティストは、保険会社からの患者の紹介を受けられるというメリットと引き換えに、すべての治療措置について請求できる値段を、保険会社とあらかじめ合意する義務がある。患者は、保険会社推奨の医者・歯科医を使う限り、無謀な額を請求されることがなく、その上あらかじめ保険でカバーされる額も明確になっているので、安心してサービスを受けられるというしくみ(実際、保険がない場合、値段は医者それぞれが勝手に決めるので、同じ盲腸の手術でも、医者Aが執刀した場合に請求する値段と、医者Bが執刀した場合に請求する値段はまるで違うことも多い。しかも、保険がない場合、保険会社が中に入って請求できる額をあらかじめ交渉しておくという前段階がすっぽり抜けているので、保険のない人が盲腸の手術を受けて請求される額は、保険を持っている人が同じ手術を受けた時の保険会社負担と個人負担の合計額よりずっと多い)。。。と前置きは長くなったけど、この歯医者は私の保険と契約を結んでいるネットワークデンティストなので、無謀な値段は請求できないわけで、$750は高いけど相場なのだろうとあきらめた私。今日は、削ってもらって型をとって帰ってきた。$825ドル($75+$750)を払って。

家に帰って、保険の補償特典の表をさっそくチェック。詰め物のやり直しの$75は妥当。しかしながら、かぶせるタイプのは個人負担額の最高は$370と書 いてあるじゃないの!いったい、$750というのはどこから来た額なのよ!!保険会社と歯医者の受付に電話をして話した結果分かったことは、私が今度やっ てもらうかぶせるタイプのやつは、EMPRESSというブランドもののかぶせもの(私の保険どころか、たぶんどんな保険でもカバーしない!)だということ が判明。ブランドもののかぶせものを入れるなどということは一切説明を受けていない。レギュラーなセラミックだと思っていた。すぐにクレームをつけて、 EMPRSSをキャンセルし普通のセラミックを注文しなおして、差額の$380($750-$370)を返金してもらったけど、釈然としないいやな気持 ち。2週間後にかぶせものをつけてもらうのにもう一度行くので、そのときにももっと文句を言ってやろうと思う。歯医者も保険担当者もきちんと教育を受けた 人だろうに、こうやって人を適当に煙に巻いてお金が少しくらい儲かったからといっても、自分の尊厳というものを犠牲にしているのだということがどうしてわ からないのかな。今日、実際処置をしてもらっている間は、とても親切でちゃんと注意をはらってくれるいい歯医者さんという印象だったので、あとからこうい うことになりとても残念。まさに遺憾でございます。

On this rainy day, my first destination was a dentist. Remember, I had a movie date with my son the other day. He bought a pack of gooey sticky gummy stuff at the snack booth before the movie started, and first I gave him a yucky glance over the package, but once I tried it, I could not stop munching on them. After five of those down, I suddenly felt this hard stuff in the gooey stuff. It was my filling coming off one of the teeth!

So I went to see a dentist today. They took the x-ray for the whole mouth, my dentist determined there were couple decays beneath the fillings in addition to the one I just lost. She decided to work on the one lost and the right next to it today. It's one new filling and one new onlay that needed to be done. They said they do not do amalgam (metal) so I have to have a ceramic/porcelain work. Those are my back teeth on the top, so I would not mind getting amalgam, but since they said they do not do that, so I agreed ceramic/porcelain. I asked them how it works insurance-wise. Then this insurance specialist came in and explained it is $75 for the filling and $750 for the onlay. I was able to gulp down $75, but $750 (before insurance it is $1250!) was way beyond my expectation. I asked them there are any alternatives, she said no. See, this dentist was one of those network dentists of my dental insurance, and they have a specific agreement with the insurance company on prices they can charge on all the procedures. I reasoned that is the price I had to get used to in California. I have a hole already, so what can I do?? After the first day's work is done, I paid them $825 ($75+$750) by credit card and came home.

Once at home, I checked my insurance benefit booklet. There, it said for the type of onlay I received, the maximum enrollee responsibility is $370! Where did this $750 come from?? After couple phone calls to the insurance company and the dentist office, I found out that $750 was the price for a brand onlay called EMPRESS, which, of course, my insurance (or any insurance, I guess) do not cover. They never explained that I am getting a brand onlay. I was under the impression that I am getting a generic onlay, which is well converged by the insurance. I complained and got the difference ($750-$370) back, by canceling EMPRESS and ordering a generic onlay. I will definitely complain more when I go back in 2 weeks to get the onlay in. I never understand why poeple do not see that you might make more money by tricking people, but what you sacrifice is your integrity. Since I sort of liked the dentist as far as her bedside manner is concerned, it was a huge disappointment.