1/19/2010

Rice cooker

新しい炊飯器が届きました。3週間ここで一緒に暮らした主人の母が、記念にと買ってくれました。今まで使っていたのは、実はすご~く古いものでした。あれはかれこれ6年くらい前かなあ、当時、日本に帰国する人から5ドルで買った中古品。だから、本当に古いものだったと思う。内釜のテフロンがはげてきて、友人のJさんなどは、夕食にやってきても、「僕は、さびたライスクッカーで炊いたご飯は食べない!」なんて言ってたっけ。さびじゃないんだけどなあ。電気製品の新しい流行を追おうという姿勢のまるでない私たち夫婦。基本的に電気製品は、機能を果たせばそれでOK。

私の父は、今で言うテクノおたくで、新しい製品(とくにオーディオ・ビジュアル系)が出るとなんでもすぐ入手する人でした。まだ小学生のころ、初めて市場にリモコンで動くテレビが出たときも飛びつきました。当時のリモコンは今みたいな平たい形ではなく、まるでマイクを大きくしたみたいな円筒形で、リモコンの電波も現代のように高等なものではなかったので、なかなか押してもチャンネルが変わらない。なのに、近くで小銭をチャリチャリとさせると意図せずチャンネルが変わってしまうという代物でした。しかも、当時はリモコン式のテレビでもまだチャンネルを回す回転つまみがテレビについていて、リモコンで電波を送ると、回転つまみが「ガチャン、ガチェン」と回っていくというもの。

そうそう、パーソナル・コンピュータ(当時、PCとかパソコンとかいう呼び方もなかったかも)がはじめて市場に出たときも、もちろん、お父さん買いました。当時の記憶媒体はなんだったかわかります?フロッピーディスクの5インチ版?ちがうちがう、もっとその前は、ミュージック・カセットでした。たしかNECの98の初期の初期タイプでした。データをパソコンに読み込むためには、カセット・プレーヤーをパソコンにつないで、カセットをプレーヤーに入れ、進行スイッチを押し、「ぴ~、ひょろひょろ~」とまるでモデムでインターネットにつなぐときみたいな音がするの。ビデオ・デッキが登場したときも、すぐさまソニーのベータを購入して、その後VHSとの互換性がなくて随分と不便な思いをしました。そのお父さん、今だってなんとかっていうすごいDVDレコーダー/プレーヤーを持っていて、なんだか私には訳がわからないけど、せっかく子ども番組を録画してくれたのに、互換性の問題でうちで見られないってこともありました。

そういう父に対しての反抗というわけでもありませんが、私はとにかく信頼できて使いやすければ、電気機器はなんでもいい人間。一方、主人は機械工学が専門なんだけど、まったくの機械オンチ(主人は主人で、話せば長いのよ)。こういうふたりなので、古いお釜でも全然気にならなかったわけ。「でも、新しいのだとお米がふわふわに炊けると思うよ」と母に言われ、それもそうだとお言葉に甘えました。やっぱり、そうそう!新しいお釜だとお米がふわふわ!おいしいよ!

We now have a new rice cooker! My mother in law, who stayed with us for three weeks, bought it for us lo show us her appreciation. How sweet of her. The old one was quite old indeed. We bought it probably 6 years ago from someone who left for Japan for $5. The inside pan had exposed surface with Teflon pealing off. Our friend J simply refuses to eat rice from this rice cooker, saying, " I don't want to eat rice from a rusty cooker." It is no rust! But anyway it was an old piece. We just did not mind using it. We are definitely not techie gadgety type. As long as those appliances function, they are ok.

My dad definitely was (and still is) that techie gadgety type. Whenever novel products come on the market, he had to get it. When I was a child, we saw this TV with a remote the very first time in history. The remote then did not look like the one we have now. It was cylinder shaped and rather looked like an old microphone. The wave coming out the remote was not as sophisticated either. You had to aim right, and push the bottom so many times, just to change the channel. Nevertheless, you unexpectedly find the channel changed, if someone dropped some coins on the table. I also have to mention that the TV still had a rotation switch on it, and that switch actually rotated responding to the remote signal (or noise from coins) .

When personal computers came on the market (there was not even the abbreviation of PC back then), he proudly came home with the big box. Can you guess what memory medium they used in those days? 5" floppy disk? No, no. Even before that, they used music cassette tape. To load the data from the medium, you connect the cassette player to the computer, insert the music cassette into the player and push the go switch. You hear the squeaky noise like you did when you tried to connect to the internet using modem. When video decks came on the market, he jumped onto Sony Beta. We were so frustrated, when we found that so many popular programs were sold in VHS format. ...and even now, he has this extra high performance DVD recorder/player, and he recorded this kids program for our kids, only to find out that our "regular" DVD player did not accept his super high definition whatever format.

I don't think I am this way to be rebellious to my dad, but anyway I am the opposite to him. I can live with anything as long as they do their primary objective. My husband, who is in mecanical engineering, just does not care for anything mechanical (he is another story to tell). We were simply ok with our old rice cooker. However, my mother in law told me that she thinks the rice will be much fluffier and sweeter if cooked in a new one. I agreed. Well, it was true, the rice from this new cooker tasts much better! Fluffier and sweeter! Thanks, mom!